Riport a Heti TV-ben Egri Oszkár festőművészről

/https://www.youtube.com/watch?v=UgnTTsbu9Cg

Heti TV Pirkadat című reggeli műsorának vendége ezúttal dr. Egri Oszkár volt, aki édesapja, a 1917-ben született és 1982-ben elhunyt Egri Oszkár festőművész munkásságáról mesélt – és bemutatta azokat a képeket, amelyeket saját kiadásban, nagy szeretettel és mély késztetéssel foglalt könyvbe. A történet nemcsak egy különleges művészi hagyatékról, hanem az utólagos vezeklésről, az emlékezés erejéről és a holokausztot túlélő generációk belső világáról is szól.

Egy mérnök, aki képekben menekült a valóságból

Egri Oszkár – az idősebb – nem végzett művészeti iskolát, mérnök volt, de „istenáldotta tehetséggel” festett. A fia elmondása szerint ez volt számára a túlélés módja: „Túl kellett élni a holokausztot, és ki kellett ábrándulni az emberekből. Ekkor kezdett festeni. A művészet lett a menedéke.”

Először plein air erdőrészleteket festett, majd felfedezte a pointillizmus technikáját, amelyet Magyarországon csak kevesen műveltek – talán legismertebben Szinyei Merse Pál. „Képeit tulajdonképpen pixelekből rakta össze, és a néző szeme alkotja meg a képet. Ez egy interakció festő és befogadó között” – fogalmazott Egri Oszkár.

Későn jött a felismerés – de időben

A fia, dr. Egri Oszkár, bevallása szerint sokáig nem becsülte eléggé édesapja művészetét„Makacs, önző, beképzelt voltam, nem alkalmazkodtam. Imádtam, de nem értettem igazán, mit alkotott.”

Csak évekkel később, egy betegség miatti élethelyzet fordította figyelmét a képek felé: „Amikor azt mondják, hogy már ne vegyél tartós tejet, akkor rádöbbensz, hogy mi az, ami valódi érték.”

A fordulópont péntek este jött el, a sábesz fényeinél„Néztem a két gyertyát, és hallottam: Sámmor ve Záchor – őrizd meg és emlékezz. Rájöttem, hogy ez nemcsak a szombatra vonatkozik, hanem a képekre is.”

Egy képeskönyv: önvizsgálat és megváltás

A művész hagyatékából dr. Egri Oszkár egy gyönyörű albumot állított össze, saját kiadásban, saját költségen. „Ez volt a vezeklésem: nem pályáztam, nem kerestem mecénást. Én voltam a mecénás. Így próbáltam jóvátenni, amit évtizedekig mulasztottam.”

Az album összeállítása valódi csapatmunka volt: Kristófi Dániel fiatal festő és műtárgyfotós 180 megapixeles felvételeket készített a festményekről – olyan részletességgel, amit még a művész fia sem látott korábban. „A képek új dimenziót kaptak” – mondta elismerően.

A képeket személyes történetek is kísérik – a könyv így nemcsak művészeti album, hanem afféle képzőművészeti mesekönyv is lett, emlékekkel és családi narratívával.

Tájak, fák, csónakok – egy el nem mozduló művész világa

Egri Oszkár sosem járt külföldön – a festészete mégis univerzális. Négy témakörben alkotott:

  1. A Tabán és Naphegy – a környék, ahol évtizedekig lakott.
  2. Balaton és Duna – vízparti tájak.
  3. Család – intim, személyes jelenetek.
  4. Erdő, természet, csónakok – az ember nélküli csend és emelkedettség.

A fiát egy ismert művészettörténész, Szinte Gábor, is megerősítette abban, hogy az apja valódi festő volt: „A maga apja tudott fát festeni. Márpedig fát festeni a legnehezebb.”

És most: kiállítást a festőnek, akit életében nem ismert el a zsűri

Mivel Egri Oszkár nem végzett hivatalos képzőművészeti iskolát, életében gyakran elutasították a képeit„Megkérdezték: melyik iskolát végezte? Azt felelte: semmilyet. Csak tudok festeni.” – idézte fel fia.

Most azonban minden készen áll egy méltó kiállításhoz, amelyre az első kerületi Márai Sándor Kulturális Központban kerülhet sor, ha a terveket sikerül valóra váltani. A képek kiállításánál a könyv is megvásárolható vagy megszerezhető lesz – nem kereskedelmi célra, hanem a művészet megbecsülésére.

Egy örök életű művészet és egy végre megszületett hála

Egri Oszkár 1982-ben hunyt el – 42 éve, de képei, szellemisége és személyes története ma is él. A fia méltó módon őrzi az emlékét, és szeretné másokkal is megosztani: „Van egy pulóverem, egy ágyam, egy autóm – ezeket el lehet dobni. Elcserélhetők. De ilyen festmény nincs másnak. Ez örök.”

A beszélgetés végén Breuer Péter így fogalmazott: „Egri Oszkár működése ennél többet ér. Kár, hogy ő ezt már nem érhette meg. De mi még sokat fogunk erről beszélgetni.”

A festő, aki nem tanulta, de ösztönösen tudta. A fia, aki végül megértette. És a képek, amelyek most végre utat találnak a világ felé.

(Lejegyezte: Heti TV, Breuer Péter főszerkesztő).

* * *